lördag 6 september 2008

Parkera häst

Det har jag tittat på idag.
Man hade gjort iordning en ring av sågspån och så red man in där, satt av och sen skulle hästen stå still i ringen medan man själv gick ett varv runt hästen utanför ringen. Hästen fick röra sig i ringen men inte kliva utanför.
Ett mycket bra moment, undras om man kan införa det i bruksridningen?

Jag jobbar mycket, blev dryga 40 timmar denna vecka. Blir lite mindre nästa vecka, men då blir det mycket jobba hemma med veden istället troligtvis. Tänkte att jag själv skulle prova att dra lite stockar med Frezia, testa med både kälke och vagn så jag vet hur hon beter sig.

Har hämtat hem Thor och Vittra idag, var nästan mörkt när vi kom hem så dom får gå i hagen runt huset över natten. Lattjo lajbans hade de, drog runt i galopp och Vittra hade riktig rodeo ett tag innan de lugnade sig och kom och åt några äpplen.
Lastningen gick som en dans. Thor gick på som vanligt med mig ståendes på rampen och Vittra gjorde likadant fast med lite tvekan, hon gick in en bit och sen fick jag putta henne lite i rumpan. Men hon är ju van att man ska gå framför så hon behöver bara vänja sig vid att gå in först. Blir nog enklare nu när jag ska börja tömköra henne lite, när hon får vänja sig att man måste gå framför människan ibland.

Kommer eventuellt hit en imorgon och ska kolla på Krabat. Har en ny intressant på Noelle. Jag hoppas det kommer lösa sig till det bästa för allas del. Krabat kommer jag behålla och köra in om jag inte hittar ett riktigt bra hem åt honom. Noelle kan jag tyvärr inte vara lika kräsen åt, men hittar jag inget bra hem så tror jag det är bättre att även hon får somna in, än att hon hamnar hos vem som helst.

Snart dags att börja fodra med hö och då vill jag gärna ha lite färre hästar hemma.