söndag 7 juni 2009

Misslyckat uppdrag

Idag ska vi prova att lasta Frezia. Igår lastade vi Frezia och det hela gick helt åt skogen kan man lugnt säga.

Tänkte Frezia skulle få åka iväg på betäckning, men eftersom hon inte alltid är så lättlastad så tänkte vi prova att lasta med Thor och sen ta ut Thor och sen åka med bara Frezia.Thor gick in på höger sida utan bekymmer, han reagerade inte ens över att han gick in på annan sida än vanligt. Sen sprang Frezia in utan tvekan. WoW! Jag var jätteimponerad, trodde inte det skulle gå så lätt. Backade ut Thor och Frezia blev lite orolig, men tyckte inte det var så farligt. Misstaget jag gjorde var att jag lämnade henne för att gå och hämta halsringen, skulle ha haft den på från början så hade vi nog sluppit allt obehag tror jag (men man vet ju aldrig). Satte bara fast henne framåt i grimman vilket resulterade i ett herrans liv i transporten och när jag öppnade så hängde hon med BÅDA frambenen över frambommen.
TOTAL PANIK!!!
Har ju skruvar på utsidan som ska skruvas loss för att frambommen ska släppa så medan jag lugnade ner damen så tog E bort dessa, resultatet var lite oväntat, ingenting hände!!! Bommen ska ju bara trilla ner då man tar bort den, men nu hände alltså ingenting. Efter några sekunder ser jag hur Frezia börjar hänga med huvudet, troligen så blev det för mycket tryck någonstans så hon höll på att tuppa av. Slängde igen framdörren och ner med bakluckan och bort med bakbommen och sen var jag troligen ondigt brutal då jag viftade med grimskaftet mot huvudet på henne och träffade säkerligen. Då reagerar hon äntligen med att försöka ta sig bakåt istället för framåt, bommen lossnar och hon kliver lugnt bakåt och ut till "friheten".Förutom en rispa på höger lår så verkar hon oskadd, ställer sig att beta ganska omgående.

Släpper henne i hagen til Thor och pustar ut.Bestämmer att vi hämtar Vittra som hon ju åkt med tidigare och som kan åka med hela vägen utan att det blir för tungt. Tur det är en bit till andra hagen så vi hann lugna ned oss, adrenalinet var verkligen på topp ett tag.Vittra hade ingen större lust att följa med från början, men ändrade sig sedan och följde snällt med oss.Efter några sekunders funderingar från Vittras sida så bestämde hon sig att hon ville kliva på. Hon har inte åkt på ett år nu så jag blev hemskt nöjd med henne, lättlastad har hon varit ända sen jag fick hem henne, hon har verkligen fått lära sig att det är kul att åka transport.

Sen försökte vi under ungefär 1,5 timme att på olika sätt få Frezia att gå in i transporten, mot slutet var hon inne med huvud och framben och med bakbenen på luckan, men helt in gick hon bara INTE. Vittra skötte sig hela tiden utmärkt, hon är ju ändå bara 2 år och stod och kliade och åt lite hö och undrade varför Frezia inte ville följa med. Älskar den lilla hästen, hon är nästa FÖR klok ibland.

Så idag är planen att lasta Thor och sedan se om Frezia vill gå in alls, går hon in så ska hon inte behöva göra annat än äta lite och sen gå ut. Går hon inte in så får hon väl gå så långt hon vill och sen få lite mat och sen slippa se transporten på ett tag igen.

Funderar på om jag kanske ska köra Thor och ha Frezia på släp ner till hingsten. Om vi går dit ena dagen så borde vi orka ta oss hem nästa dag, det är ca 3,5 mil så det fixar Thor enkelt och Frezia borde orka följa med bakom vagnen även om hon är otränad, tänkte ta det i skritt och hon är ju ändå van att gå på lösdrift sen ett år tillbaka så det borde hon greja tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar