söndag 22 februari 2009

Avlusning

Jo, idag har det varit avlusning av 3 hästar. De tre som till synes är angripna är Thor, Frezia och Vittra. Thor och Frezia blev klippta och sen fick dom avlusningsmedel (sebacil) sprayat över sig.
Valde att klippa hals och lite in på huvudet, inte snyggt men det är funktionen som är viktig nu.

Frezia gick bra att klippa när hon efter att livrädd ha backat in i hörnet insåg att det inte var något farligt. Hon stod ganska still brevid husse och gick bra att klippa div öron och i huvudet. Mycket duktig tjej.

Så nu går de tre runt huset, ska spraya dom andra 3 också med lusmedel innan jag släpper ihop dom igen. Troligast blir väl ändå att jag har dom åtskillda några veckor för att se lite hr det artar sig.
Funderar på att klippa lite på Vittra också, men det får bli nästa helg i så fall när Erik kan hjälpa till och hålla häst. Det borde gå ba då hon inte reagerade nämnvärt där hon stod bredvid Frezia, men man vet ju aldrig.

Thor var som vanligt att klippa, han stod löst med grimman på tvären över huvudet för att jag skulle komma åt ordentligt. Så skönt med min guldklimp.

Snart dags för lite raspning av hovar också. Ska se om jag kan få tag i hovslagaren imorgon och se om han har tid att komma nu när det blivit lite mildare väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar