söndag 8 mars 2009

Busig häst

Eller vad var det egentligen som hände?

Igår tog vi med barnen upp till hästarna så de skulle få sitta på Thor en sväng. Tog på lokselen så de skulle ha den rejäla bågen att hålla i för att lättare sitta kvar, inte så lätt att grabba tag i manen om man är liten.
L fick börja och vi skrittade iväg, provade sedan att trava och det gick jättebra, L skrattade och jag sprang bredvid flåsandes ordentligt. Sen fick F sitta upp en stund och skritta en bit.
När vi kom tillbaka till hagen ville L prova styra själv och det tyckte jag inte skulle vara några problem med Thor. Så jag fäste ett grimskaft på var sida om grimman och lät dom hållas i fyrkanten. Första varvet gick bra, men sen hände det som inte fick ske.
Thor travade på ett par steg mot grinden, men saktade av sedan och jag trodde jag kunde andas ut Men då ser jag hur framdelen lyfter och hur Thor hoppar från nästan stillastående, han river övertråden med bakbenen och sen galopperar han iväg. L satt kvar i hoppet och landningen, men sen hamnade han lite snett och släppte taget och föll i snön.
Tack och lov att han släppte, annars hade han kunnat hamna på ännu värre ställe i ännu högre fart. Stackars L blev både chockad och rädd, tappade luften gjorde han också. Landade på sida så han fick lite ont, men det har gått över nu så ingen större fara skedd.
Thor kom skamset tillbaka och funderade över vart hans ryttare tog vägen. Kunde ju inte skälla på honom då han var duktig och kom tillbaka.

Själv blev jag så chockad så jag var inte mig själv resten av dagen, var riktigt jobbigt att se det hända och veta att det var mitt fel och att jag inte kunde stoppa det som var på väg att hända.
Kommer aldrig göra om det, har lärt mig min läxa.

Idag blev det lite sovmorgon för min del, barnen var tysta och duktiga på morgonen och sen klev Erik upp så jag fick sova en stund till medna han fixade frukost.
Åkte och hämtade halm efter vi vattnat hästarna och sen var det middag och sovdags för barnen. Till middag fixade Erik hemgjorda fiskpinnar och jag fixade potatismos och rivna morötter, hur gott som helst och barnen åt massor.
En härlig dag idag faktiskt, känns som våren är på väg trots att det snöat en del under eftermiddagen och kvällen, tror det kommit 5 cm till ungefär. Så det blir väl att köra lite traktor imorgon igen. Grannen tittade ju förresten över och han och Erik gick ut och pillade lite med traktorn så nu är bromsarna luftade så nu kanske det finns bromsar på trkatorn igen =)
Ska bli spännande att provköra den imorgon, har ju kört utan bromsar sedan i somras och det har ju varit lite spännande ibland kan man säga.

Snart sovdags! På söndag morgon går flyget till Spanien.

1 kommentar:

  1. Men fy vad otäckt madde! Hur gamml är pojken? Har varit med om ngt liknande, fast helt utan skador förut, man blir så rädd över vad som kunde ha hänt, det tar tid att återhämta sig...

    kram

    SvaraRadera