torsdag 5 mars 2009

rymlingar

Idag har alla hästar här på gården blivit motionerade.

Blev sent igår kväll då jag var på styrelsemöte, kom hem vid midnatt. Vaknade imorse av att ungarna förde oväsen, men också av att en häst gnäggade oroligt. Gick upp och kollade ut och såg bara Thor som oroligt sprang fram och tillbaka och gnäggade och han är inte den mest lättstressade hästen direkt. Förstod att han var själv i hagen så det var bara att masa sig ur sängen och börja leta hästar. Vittra och Frezia var det som var försvunna och spåren jag hittade ledde ner mot stora vägen. Men de ledde även bort mot grannen, men jag tänkte att de bara varit där och vänt så jag följde spåren ner mot vägen. Thor fick följa med oss, lillpojken vågade inte gå ut fast de båda övre grindtrådarna var borta, enbart den nedre som nu sitter kanske 5 cm över snön var kvar och det var tillräckligt för att hålla honom inne trots att de andra två rymde. Spåren försvann ute på vägen, verkade som de vänt och gått åt något annat håll.

Bestämde mig för att kolla av uppe vid hagen trots att jag inte såg några spår ditåt (bra med snö ibland).Gick upp till hagen och där var pojkarna utom synhåll, men efter en stund gnäggade Thor och de kom galopperande i snön. Vittra och Frezia var då på bortersta ändan av hagen på fel sida staketet. Hade fått ut grannen till hjälp också så det gick lätt att fånga in damerna som hungrade efter sällskap och mat. De var ganska dyngsura av svett (trots att de är klippta) efter att ha pulsat i djupsnö hela morgonen. Vet inte hur länge de varit ute, men misstänker att det varit några timmar, tråkigt att ingen sett dom och meddelat men tur att de var välbehållna.Insåg sen att jag ringt och motat ut grannen redan klockan 8 på morgonen, tur han är morgonpigg pensionär.

Nu har jag fått sova några timmar så nu är det väl dags att kika till rymlingarna igen och se om de torkat.

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att det gick bra och att hästarna höll sig hemmavid iaf!

    SvaraRadera
  2. Föresten, jag väntar fortfarande spänt på ultraljusbilderna, vill ju gärna se det lilla underverket!

    SvaraRadera