måndag 28 februari 2011

Äntligen

Ja, äntligen börjar jag fåt tiden att räcka till för att hinna ikapp allt som jag ligger efter med. Det går sakta men säkert och jag kan nog börja ana ljuset i slutet av tunneln.
Mycket har hänt och en del bra saker och en del mindre bra. Men så är det ju, man stärks av motgångar och lär sig och går vidare. Det som har varit kan man inte ändra på så det finns ingen anledning att grubbla på sånt som hänt. Bara ta lärdom och se framåt istället.

Det kanske märks på mina rader att jag mår bättre? Vet inte om det är vårsolen eller medicinen, men kombinationen tror jag. Plus att jag har så underbara människor omkring mig. Jag har ju en underbar sambo och dotter och två bonusbarn som är dom bästa i hela världen. Älskar dom allihop så himla mycket.

Hagen här hemma är överfull nu. Vi har 5 hästar hemma när det bara skulle varit 2, max 3. Men ibland blir det som det blir. Jag har svårt att säga nej när jag ser att jag kan förändra och göra saker till det bättre oavsett om det gäller människor eller djur.
Men målet är att ha två hästar igen till nästa vinter. Daisy ska säljas, jag ska bara hitta ett bra hem där hon får stanna så är hon billig. Jag kommer ju inte tjäna några pengar på henne direkt, men kan jag få tillbaka några pengar på allt jag lagt ut med betäckning, foder och allt annat så blir man ju glad.
Hämtade en häst i onsdags som skulle stå här en vecka, men nu blir han troligen kvar till han blir såld. Så slipper han gå själv och kan få komma ut och bli motionerad ibland. Kommer troligen gå mest som handhäst, men bättre det än inget alls ju. Det är en maxad c-ponny på 19 år som gått på ridskola. Mycket hoppad och dressyrriden, men ska väl inte användas till tävling  nu när han börjar bli lite äldre. Dock tror jag han skulle gilla dressyrtävlingar. Han är en utmärkt häst att lära sig rida på då man får använda benen ordentligt, han är ingen självgående häst och ingen häst som sticker hemåt. Han gillar att lunka sakta, men med en duktig ryttare så är han pigg och snäll att rida. Vad jag förstått så har han ridits en hel del med hackamore, även i hoppningen, så han är en häst som i stort sett vem som helst kan rida.
Nu har han inte gjort så mycket på ett tag, men är under igångsättning så till sommaren hoppas jag han ska ha en hyfsat bra kondition igen. Hade gärna köpt han själv och haft till barnen, men ekonomin sätter stopp för det. Så vi är glada så länge han får gå kvar här och barnen kan få rida lite på han.

Thor fick rejält med motion förra veckan, jag red han 3 dagar och grannen var ute med släden en dag också. Idag kommer min goda vän M och rider han, hennes dotter rider nya hästen och Frida ska få följa med på Mirre. Får se om jag hinner ta ut Timmy en sväng kanske, beror på när dom kommer. Måste ju hämta Lovisa från dagis vid 12 och då vill hon nog sova några timmar, hon var rejält trött imorse efter helgen som varit. Igår drog Lucas, Frida och Anna iväg med henne på snowracern och dom åkte nog i nästan två timmar med henne medan jag och Erik kunde passa på att fixa med en massa annat.
Fick rengjort uteburarna igår till kaninerna så nu har Mimmi flyttat ut. Ragnar ska flytta ur snart han också, får se om det blir idag eller imorgon. Han sitter just nu med Beata och satt förra veckan med Astrid. Så förhoppningsvis har vi lite kaninbebisar snart, renrasiga Belgiska jättar som ska säljas till sommaren. Blir det några som blir osålda så kommer vi testa kaninkött på bordet nästa vinter. Finns väl inget bättre än att äta djur man fött upp själv som man vet haft det bra hela livet!! Får väl se om vi sparar några avkommor eller inte, beror på hur det ser ut med burar till vintern. Som det är just nu har vi plats för 3 inne och 3 ute, plus att vi kan använda hästboxen, men den kan ju inte alltid användas, behöver ju ställa in någon häst ibland också.

Nä, nu är det väl dags att skura toaletten en omgång så det kan få bli rent och fint inne någon gång också!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar