lördag 9 augusti 2008

Ofrivillig galopp

Idag har jag bråkat med Frezia, vi var inte alls överrens, men till slut fick jag min vilja igenom.
Tänkte ta mig en ridtur då hon fortfarande är lite svullen efter bettet/sparken hon fått precis vid lokstaden.
Sadlar och tränsar och hon står snällt och allt känns toppen. Rider iväg, men kommer inte långt innan hon stannar och vänder hemåt. Dum som jag var så hade jag svarat i telefon då den ringde, så jag hade bara en hand att kontrollera henne med. Hoppade av och pratade klart i telefon.
Sitter upp igen och får henne att ta några steg bortåt, sen vände hon och drar mot hagen i långsam galopp. Får stopp på henne och vänder bortåt igen.
Samma visa igen, hon vänder och galopperar mot kompisarna, fick stopp några meter tidigare denna gång.
Bortåt igen och denna gång lyckas jag förhindra att hon galopperar hemåt, men hon vägrar istället gå framåt, växer fast i backen.
Efter mycket tragglande så stter jag av och tänker leda henne bort, då vägrar hon följa ens när jag leder. Bröt av en gren att ha som pisk och då blev det fart på damen.
Gick en bra bit med henne och vände sen hemåt. Efter en bit på hemväg så sitter jag upp och vi skrittar hem som om ingenting har hänt.

Summan blir väl att ingen vann, men jag fick min vilja ingenom genom att vi gick iväg från de andra och jag ändå fick rida hemåt.
Med vagn har hon bara gått precis dit jag styrt henne utan att ifrågasätta. Jag börjar fundera på om hon ens är riktigt inriden, det känns inte så.

Fixade med Thors hovar, han njuter numera varje gång jag håller på med honom. Stackarn har långtråkigt av att bara gå i hagen. Ska se om jag kan börja promenera honom lite smått om en vecka eller så, får bli bootsen på i fram så han åtminstone har mjukt åt framhovarna.