onsdag 21 januari 2009

Nog med snö nu va....

Ja, nu kan det väl bli lite uppehåll med snö.
Skottade gårdsplan igår med traktorn och det blir till att göra det idag igen.
Skulle ju vara skönt med lite uppehåll nu när jag ska åka bort några dagar.

Gårdagen var rent jävlig att jobba. Snöade så det blev halt överallt, trodde två gånger att jag skule få stopp och inte komma längre, men till slut så kom jag vidare. Är inte riktigt jättekul att ha tom bil och tvåvåningsvagnen bakom i det väglaget som var igår. När jag skulle försöka backa till på ett ställe där jag skulle lossa några pallar från vagnen så höll det på att gå riktigt illa. Är nedförsbacke, rejäl sådan, mot kajen och framåt gick det bara INTE att ta sig. Sista biten mot kajen var dock uppvärmd så när jag stod med släpet mot kajen så fick jag rull framåt igen så jag kunde räta upp igen. Det som gjorde det än mer spännande var det faktum att man begränsas i sidled av betong och räcken så man kan liksom inte vingla så mycket. Sen var det bara att ringa för grindöppning (normalt öppnas grinden om man kör långsamt mot den, men jag var inte riktigt på humör att testa det igår) och sedan ta sats så man kom uppför backen och hoppas på att gatan utanför var tom på bilar för ögonblicket. Hade tur och allt gick bra.
Nästa utmaning var att efter en 90-graders vänstersväng ta sig ut höger vid rödljuset där det givetvis är uppförslut också. Det spann rejält, men bilen tuggade sig ut på vägen till slut, förmodligen var det rött innan jag var ute med bilen i korsningen ens, men inget att göra åt.

Väl framme där jag normalt lossar och lastar så var där en klantskalle framför som försökte vinkelbacka i halkan. Vid fint väglag går det att göra så, men med gårdagens snö och så is i botten och lite underkylt regn emellan så "GÅR DET BARA INTE!!!!"
Men karlar....
Själv rätade jag ut mitt ekipage så jag kunde backa någorlunda rakt och det gick toppenbra för min egen del.

Hemvägen var hyfsat spännande den med, med en bil med totalvikt ca 16 ton och ett släp med totalvikt ca 26 ton så tog man det väldigt lugnt. Tog 1h 35 minuter istället för 1h 20 minuter så det gick ganska bra ändå med tanke på att jag började med en liten omväg för att slippa värsta backen och en del rödljus.

Nu stundar en tid i sängen innan det är dags att fixa klart allt här hemma så jag kan åka iväg några dagar.