tisdag 4 maj 2010

Lite inspiration sökes!

Känner mig lite fast i ekorrhjulet. Det är ingen skillnad på dagar, jag går här hemma och tar hand om Lovisa och that´s it!
Visst åker vi iväg ibland, men jag skulle behöva en spark där bak...
Komma hemifrån och kanske jobba lite, träffa folk, vara ute mer med hästarna kanske.

Men just nu är inspirationen riktigt på noll. Jag har ingen lust att göra något alls så jag gör sådant som jag ser som måsten. Det är städa, tvätta, laga mat, göra rent åt djuren, måla o fixa lite. Ingenting som jag gör för att det är roligt utan för att det är nödvändigt för att de runt omkring mig ska må bra. Jag vet inte heller hur jag ska må bra själv. Kanske skulle det räcka med lite tid för mig själv varje dag, men då kommer frågan -Vad ska jag göra då? Svaret just nu blir -Inte en aning!

Jag önskar jag kunde vara nöjd med att sitta framför tv´n och virka eller ge mig ut med någon häst. Men just nu är det fortfarande jobbigt ekonomiskt så det känns som jag borde göra något åt det istället. Men å andra sidan så vad kan jag göra? Ska jag jobba så måste ju Erik vara hemma och då faller liksom idéen med det hela. Jag försöker röja upp i källaren och sälja av en del saker, men det är lågkonjunktur och det finns inte så många köpare, varför priserna blir låga på det man nu lyckas sälja.

Köpa saker har jag nästan helt slutat med, det är mat som jag inte sparar på. Spelar ingen roll om det kostar, jag vill ha grönsaker till maten och frukt till mig själv och barnen. Har slutat köpa godis istället, det tror jag inte mina tänder är missnöjda med. Inte magen min heller som hellre tar emot en banan än en påse chips.

Att Vittra blev såld billigt, blir ju i slutändan bra för våran ekonomi, det är ju bättre att sälja billigt till ett bra hem och bli av med utgifterna. Det är ju inte bara hösilage som kostar. Det är hovslagare, försäkring, veterinär och så all tid man lägger ner bara för att se till att hästarna har mat och en hage med bra staket. Bra staket är ju inte gratis heller för den delen. Som det ser ut nu så köper vi in en bunt stolp varje år á126 st. Till det behövs det ju alltis nya isolatorer, ny tråd, nya handtag och diverse andra bra-å-ha grejer. Ibland funderar jag på om det inte skulle vara skönare att bara ha en enda häst och ha den uppstallad så man slapp bekymra sig om att fixa hagar, bära vatten, se till att elen fungerar på vintern, förhindra att vattnet fryser o.s.v.
Att äga något är alltid ett stort ansvar oavsett om det är en bil, häst, bondgård eller vad det nu kan vara. Jag är van vid det, van vid att alltid sätta mig själv i andra hand. Har man skaffat något måste man ju se till att ta hand om det.

Tänk om jag fick som jag ville ibland. Vad livet skulle kunna bli enklare för varje dag då. Jag har insett nu att jag inte behöver speciellt mycket saker för att må bra. Jag behöver ett varmt hus, mat i magen, något att förflytta mig med, en häst att gosa med och papper och penna för att kunna skriva ner vad jag tycker och tänker. Resten av alla saker jag äger är bara bonus, helt onödigt egentligen.

1 kommentar:

  1. Ja, du, du skulle kanske söka dig ett extra arbete, kvällar och helger...tider då Erik ändå är hemma. Dels kommer du ut lite, dels tjänar du en extra peng, dels sparar du mammadagar, dels får du egentid på arbetsplatsen...ja det är säkert...även om jag ibland känner att det kan vara tungt att gå till jobbet så känns det ändå ibland som avkoppling att komma ifrån hemmet och allt vad det innebär.
    Finns det inte en liten affär i närheten av där ni bor, jag vill minnas att det gjorde det. Du kan väl kolla med dem om de behöver någon timmis eller extra personal på kvällar eller helger. Det behöver ju inte vara var helg.
    Jag tror att du kommer känna dig mycket bättre om något dyl skulle ske. För ibland kan man få FÖR mycket fritid och det kan vara svårt att se glädjen i den, (ibland). Det kan ju handla om bara några timmar i veckan. Kul är det också och en ny erfarenhet, kanske, och en UTMANING. Vill bestämt få för mig att du gillar sådana...utmaningar.
    Har ni funderat på att anmäla Lovisa till något dagis/dagmamma? För den tiden är ju där allt för snart. Hon kan ju inte placeras innan hon fyllt 1 år, men där är hon snart. Här nere är måste man vara ute i GOOOOD tid, då det är långa köer. Har man inget jobb att gå till direkt efter mamma ledigheten så har man ALLTID rätt till 15 tim/vecka.
    Det handlar ju inte om att man vill slippa sitt barn utan mest om den soc. biten för barnet. Att få träffa andra barn och inte bara hänga mamma eller pappa i hasorna.

    Lycka till

    P.s du kanske skulle söka sommarjobb inom vården...bara första perioden...om du bara vill prova på. Det är ingen större skillnad att ta hand om gamla mot att ta hand om barn. De är människor och behöver i princip samma saker.
    Det är enkelt. Respekt och förståelse. Jag tror det är ett yrke som skulle passa dig utmärkt.
    Kram

    SvaraRadera