söndag 16 maj 2010

Så var där bara 3...

Det känns lite som tio små negerpojkar när jag tänker på hästarna nu. För 2 år sedan hade jag 8 stycken och idag är antalet nere på 2, egentligen 3, men Krabat är på annat ställe för inridning och försäljning. I onsdags lastade vi och styrde mot Hallstahammar där han ska bli inriden och förhoppningsvis såld. Lastningen gick bra, han studsade lite ett par gånger, men då serverad jag lite godis nere vid marken så han fick sänka huvudet och bli lugn. Tog bort frambommen så jag slapp stå i vägen när han skulle gå in och det fungerade jättebra. Hela resan stod han som ett ljus, han åt lite och gnäggade varje gång vi saktade ner eller stannade. Gick lugnt ur transporten och ihopsläppet med tre nya kompisar gick jättebra. Är så stolt över min lilla duktiga häst. Fast när han fick nya kompisar såg han inte så liten ut längre, han växte liksom.

Resan i övrigt var det lite si och så med, Lovisa hade feber och var jätteduktig och sov mycket. Men det blev några extra stopp för att svalka henne och på hemvägen kräktes hon precis innan Hudik. Som tur var så hamnade det mesta på kläderna så det var bara att byta.
Åkte ju inte hem på onsdagen, sov över hos mina föräldrar och åkte hem på torsdagen, mycket skönt att få ta hemresan i två etapper. Jag körde halva vägen ner och hela vägen hem. Kändes i rumpan, men det var bra att få prova på att köra länge.

I fredags fick tjockisen Thor ut och röra på sig, vi spände för vedvagnen och drog hem två lass på förmiddagen. På kvällen fick han ut med M och röra sig i lite snabbare takt. När vi drar hem ved blir det ju mest stå still och sen gå i skritt så det var ju bra han fick röra lite ordentligt på sig också.
Lördagen blev det ett lass till med vagnen och sen drog vi hem tre stockar med linor och sax, jättekul tyckte jag och insåg att jag nu förstått vad det hela handlar om. Är jättestolt över mig själv och framförallt över Thor som står still och går att styra genom att jag lyfter saxen och drar i linorna. Gick toppen att ha tömmarna på backen och kommendera back så backade han. Lördag kväll fick han ut en sväng med M och även med A, men då blev det skritt och trav endast då de provade barbackapaden. Verkar som den fungerar bra för M och det är ju jättekul tcker jag.

Kaninbebisarna börjar bli stora, nu har jag skiljt mammorna från bebisarna och det har gått jättebra. Satte ihop honorna och det har varit lite spring, men inget slagsmål så det verkar som det kommer fungera att ha dom ihop igen. De två största ungarna var på rymmen imorse, men med min rejäla fjärilshåv så var de snart infångade.

Idag har varit en dag där jag känner det som inget blivit gjort, men egentligen så har jag fått en massa gjort, men det är småplock som liksom inte märks.
Det är tänkt att bonussonen ska få eget rum och att bonusdottern ska dela med Lovisa så det rum som vi haft till förvaring över vintern är snart utrensat så han kan få bo i eget rum när han känner sig mogen för det.
Jag är ju uppvuxen med eget rum så jag tycker jättesynd om dom som måste dela. Men dom är ju vana vid det så det är ju egentligen inga problem, men nu när pojken har läxor och så tycker jag gott han kan få möjlighet till att vara för sig själv en stund.

Imorgon är det måndag! Jag har alltid gillat måndagar och nu är det verkligen veckans bästa dag tycker jag. Det enda som inte är bra är ju att E måste jobba, men han kommer ju hem på kvällen.
Vad är så bra då? Jo, det är början på ny vecka, början på något nytt. Det är min sovmorgon efter helgens bravader och den dagen då jag försöker plocka undan och städa så mycket jag bara orkar. Måndagar brukar jag spendera nästan hela dagen inomhus, det är skönt att göra det ibland även om jag tycker bättre om att vara ute.
Men måndagar blir det inte mycket gjort ute mer än en promenad för att se till hästarna och ge kaninerna mat och vatten.

Här en bild från i fredags:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar