torsdag 14 januari 2010

dammfritt kuttesrpån >:(

Blev fel när vi köpte spån sist, vet inte om det kanske inte fanns något annat heller kanske. Kom i alla fall hem med dammfritt kutterspån. Gissa om det är värdelöst!!!!!!
Visst borde det vara bra att det inte dammar, med tanke på allt skit man får in i näsan ändå. Men uppsugningsförmågan är lika med noll, det resulterar i att golvet under är dyngsurt och att urinet rinner iväg istället för att sugas upp.
Jag kan tänka mig att det är toppen på lösdrift där man har jordgolv eller grus som botten, men inne i en box med cementgolv är det riktigt totalt värdelöst enligt mig. Det lilla det dammar kan jag tåla och det är inget som stör hästarna heller då enda gången man märker av dammet är när man strör och det gör jag väldigt sällan då hästarna är inne.
Tack och lov att det finns människor som vill bli av med sitt sågspån så jag har något att blanda med så det fungerar som det ska.

Idag har jag haft en härlig morgon, Lovisa har sovit länge och jag har kunnat dammsuga och pyssla lite. När hon vaknade låg hon länge och "pratade" med sig själv, sen har vi busat och hon har "tappat" leksaker på golvet och sen blev det mat och sova i vagnen. Gick ut och gav hästarna mat och vatten och gav mig på att mocka rent i lösdriften hemma, blev två kärror fulla med skit. Nu ska det in halm istället för spån där, kommer bli helmysigt och jag hoppas hästarna vill kura lite där istället för under sin favoritgran. Fast de har det ju bra under granen också, hyfsat tak över huvudet och halmbädden där är rejäl, är troligen rätt mycket dynga i den nu också så den värmer säkert gott i kylan.

Nu är våran traktor hel igen =) Så om det nu nödvändigtvis mpste komma mer snö så är vi redo.
Hästtransporten har förflyttats också, den har stått på samma ställe sedan två månader tillbaka ungefär, men alla hjul rullade fint och den var bara lite frusen som den blir på vintern. Dags att smörja upp den lite, måste se till att komma iväg till besiktningen med den någon dag, den skulle ha besiktigats senast november så det är körförbud just nu tyvärr. Men vad jag vet ska det inte vara några problem att besiktiga, men vi får väl se hur det är med bromsarna, finns risk att de blivit för lite använda. Man gör ju inte direkt många tvärnitar när man har häst i.

Nu ska mamma Dafgård få bjuda på paj till lunch =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar