söndag 31 januari 2010

Ändrade planer =(

Dagen blev inte som det var tänkt. Planen var att Krabat skulle vara installerad i sitt nya hem nu. Men Krabat ville annorlunda. Han som hittills aldrig vägrat en transport blev idag helvild och stod på bakbenen och det slutade givetvis med att han landade på rygg. Men det verkar inte som han gjort sig illa, men det är väl bäst att kolla honom lite extra några dagar framöver ändå.

Vet inte exakt varför han vägrade, det var inte våran transport utan en enkelaxlad med ganska låg takhöjd, kan det har varit att den var för mörk, för trång, för låg???? Eller har han helt enkelt bara kommit på att transporter är läskiga?? Sist jag körde honom var när jag lämnade av honom hos S i somras, då gick det jättebra att lasta, precis som det gått alla gånger förut. Körde ju Krabat och Vittra mellan beteshagarna då jag inte orkade gå med dom och det gick jättebra varje gång. Jag har ju lastat honom och Thor själv ett flertal gånger när vi har varit till och från kliniken. Det som var mest läskigt var att han inte bara stod på bakbenen utan han viftade med framhovarna också!!!! Jag har aldrig sett han gå upp på bakbenen förut och det blev en chock för mig, har inte riktigt återhämtat mig än känner jag. Det blev i alla fall ingen lastning, när han protesterade så vilt så tyckte jag inte det var värt att försöka mera, vill inte ha några skador på varken häst eller människa.
Så nu hoppas jag på att han går in i våran transport åtminstone, den är större och ljusare och med högre i tak. I värsta fall blir det att Thor får åka med. Lär väl bli några vändor runt byn i så fall. Så han glömmer bort att transporter kan vara läskiga.

Imorse hände en till oväntad sak. Jag tyckte det skulle vara kul om Krabat var snöfri när han åkte och så var det dags för Oliver att tina upp lite också. Så jag ställde in bröderna en stund. De stod och åt så glatt när jag lämnade dom och allt var frid och fröjd. Men efter en stund blev det ett hiskeligt liv och jag rusade ner för att sse vad dom pysslade med. Jo, Oliver hade slitit sig loss, trots grimma, halsrem och dubbla grimskaft =( *suck* Band upp han igen och ska precis vända ryggen åt när jag ser hur Krabat lägger öronen bakåt, vänder rumpan mot Oliver och försöker sparka. Oliver slet sig lös igen såklart. Men inget ont om Oliver alltså, han försökte ju bara komma undan sin elaka lillebror. Ryade åt Krabat som först inte brydde sig, emn sen uppfattade att jag också var där och slutade med dumheterna. Men han provade en gång till medan jag var kvar. Så det slutade med att jag släppte ut Krabat och ägnade mig åt att borsta Oliver en stund. Trodde Oliver skulle bli orolig av att bli lämnad själv, men han stod mest och njöt av borstningen och att han fick ha mig för sig själv en stund. Goa lilla hästen <3

Nu börjar dagen och helgen ta slut och det känns som inget blivit gjort, fast nog har vi fått en hel del gjort ändå om man tänker efter, men man vill ju alltid hinna mer än man gör.
Dags för en paus i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar