tisdag 26 januari 2010

Ingen rädder för vargen här...

Jo, jag är rädd för vargen. Jag vill INTE ha varg runt huset.

Vargar är vackra djur och jag vill inte att de ska utrotas. Samma gäller för björn, lodjur och alla andra rovdjur vi har förmånen att ha i vår vackra natur.

Men ska vi kunna leva med djuren så måste det regleras på något sätt. Jag är FÖR jakt på alla rovdjur, precis som jag tycker man ska få jaga älg, rådjur, hare, fåglar o annat så ska man få jaga rovdjur i LAGOM mängd. Finns ingen anledning att skjuta så många så de utrotas, men att skjuta några är bra tror jag.

Har hört dom hiskeligaste kommentarerna om varg och jag tycker en del människor verkar väldigt enkelspåriga i sitt tänkande. De vill inte att vargen ska utrotas, vilket för dom betyder att jakten ska vara lika med noll. I mitt tänkande ser det ut så här:
Scenario ett: Vargen som redan är inavlad, fortsätter att bli inavlad och till slut är stammen så fel genetiskt att den inte kan fortplanta sig längre. Det vore en rejäl katastrof!!! Då dör ju stammen ut för att vi inte gjort något. För att lösa det så tar man nu in vargar från Ryssland för att få nya gener. Det tycker jag är jättebra.
Scenario två: Vargstammen växer sig stark och får många individer, vilket kräver mängder av mat och stora områden. Resultatet TROR jag blir till slut att älg, rådjur och andra djur som vargen vill ha att äta kommer riskera utrotning istället, kanske även BLI utrotad. Vad ska vargen äta när den inte längre har några djur att äta?? Jo, den kommer börja närma sig människan för att söka föda, först går tamboskapen och sedan kommer den ge sig på att äta människor. Enda lösningen som JAG ser på detta är att vi får skjuta ett antal individer varje år för att förhindra att vagarna blir för många. Blir det för många vargar på samma ställe kanske de till och med börjar döda varandra??

Hörde någon som jämförde med vargarna i Spanien (har jag för mig det var). Men där är vargen mindre, ungefär hälften så stor, vilket innebär att den behöver mindre yta och att den även äter annan föda.

Jag tror att naturen måste få ha sin gång, människan är född jägare och är skapt för att äta både kött och grönt. Nu för tiden har vi ju förmånen att vi kan välja om vi vill äta kött eller inte. Själv tycker jag det är så gott att jag inte kan förstå att man väljer att avstå, men sådant är livet och smaken är som baken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar