söndag 5 december 2010

Eva-träning!

Äntligen kom jag iväg på träning för Eva H! Är så glad och stolt över både mig själv och Thor. Jag antar att även Thor har träningsvärk idag, själv har jag i benen och på sidan av magen.
Red största delen av passet utan stigbyglar och inte blev det några stora volter gjorda direkt.

En riktigt bra övning där man ställer 4 koner som en fyrkant och en i mitten av dom. Vi började i skritt och följde fyrkantsspåret som blir utanför konerna. Vid varje kon flyttade vi några steg i framdelsvändning. För att byta varv så blev vi alltså tvungna att göra en riktig framdelsvändning.
Det märktes direkt att mina skänklar inte var på rätt ställe, när Eva drog loss mina ben så började Thor göra rätt och riktigt så gott han kunde och orkade. Fick sitta och påminna mig själv hela tiden om att hålla uppe blicken, titta dit vi ska, hålla skänkeln på rätt plats...
Sen blev det trav och då skulle vi flytta hästarnas bakdel litegrann inför varje "hörnpassering", inte alls lätt och Thor drog gärna iväg speciellt i höger varv där han är mycket stelare.
Lite skrittpaus och sen fick vi göra volter mellan "tårtbitarna", endast en tårtbit per volt, inte alls lätt men mycket bra och gymnastiserande för hästarna.
Avslutade med att fatta galopp ur volten, vilket var riktigt svårt för oss. Thor var trött och ville bara springa iväg, men vi fick till ett par riktigt bra fattningar när jag var med och styrde upp han och gjorde rätt.

Behöver träna min kropp ordentligt så jag orkar lära han rätt. Han har lätt för samling säger både Eva och Mariana F. Inte för att jag tänker ha som mål att rida piaff och passage, men det vore kul att kanske kunna tävla lite dressyr åtminstone.
Hoppas det blir mycket träning för Eva i vår! Har jag tur kanske jag kan komma iväg på någon centrerad ridning också, det skulle verkligen min kropp behöva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar