söndag 2 januari 2011

2010 vs 2011

Jaha... Så har ännu ett år passerat. Mycket har hänt men lite har blivit gjort.

Året började ju inte så bra, minns inte så mycket av årets första tre månader annat än att jag hade ont, var till kirurgen och kämpade för att orka gå till hästhagen.
Några saker kommer jag ihåg bättre, som torsdagen innan Grevagårdens hingstpremiering. Då fick jag mycket ondare igen, ringde på fredag morgon och fick höra att en akut tid då får man komma inom 2-3 veckor. Jag suckade och började förbereda mig på att ställa in resan. Men då ringde kirurgen själv upp och sa att om jag inte hann till kirurgmottagningen innan han slutade så skulle han gå ner till akuten för att se om han kunde hitta mig där!!! Erik var redan på väg hem som tur var så vi hann fram innan kirurgen slutade för dagen.
Det blev sista öppningen av abscessen. Fick höra att den då var stor som en ärta ungefär och att den från början varit stor som ett hönsägg :O Blev en liten chock, men kanske lika bra att jag inte visste det innan. Förstå vad ont att ha en klump med var stor som ett hönsägg instängt under huden precis bredvid sittbenet. DET GÖR FÖRBANNAT ONT!
Så det blev en resa, en ganska trist resa då jag knaprade en hel del piller fortfarande och kvalitén på de visade hingstarna var enligt mig väldigt låg. Kändes inte värt den långa resan. Lovisa fick vara med mina föräldrar över dagen och hon sov för natten när vi kom hem. Var första gången jag var iväg från henne, men det fungerade toppenbra.

Hästarna har minskat under året, Vittra blev såld/bortskänkt till en fantastisk människa som förstår sig på henne och ger henne den tid hon behöver. Jag önskar dom all lycka i framtiden och hoppas hon får många fina föl.
Krabat åkte iväg för inridning och försäljning i maj, i november blev han äntligen såld. Känns trist att sälja en häst  som han, han var alltid så pigg och busig och hade alltid hyss för sig, en riktig personlighet. Men det blev till det bästa för hans del, nu har han en människa som tar hand om honom på bästa sätt och har tid för han.
Frezia fick ett stoföl 12/6. Efterbörden kom inte ut ordentligt vilket resulterade i förlossningsfång som vi började få kontroll på, men som sedan tog slut på henne riktigt fort. Vi kämpade till slutet på Juli men då såg jag på henne att hon själv gav upp så då tog vi ett snabbt beslut som jag aldrig ångrat. Hon vandrar nu på de evigt gröna ängarna och har inte ont längre. Hon är enormt saknad, men vi har ju kvar Daisy än så länge. Det blev en pärs att försöka få henne att äta när hon inte längre kunde dia, men numera är hon en pigg och glad åring som äter det hon får serverat. Thor har fostrat henne och hon tyr sig mest till han hela tiden. Hon är verkligen häst ut i hovspetsarna.
Hux flux hade vi bara Thor och Daisy kvar, plus Oliver då, men han ägde vi inte själva. Funderade och funderade och tänkte nog jag skulle köpa tillbaka honom fast jag kände att jag inte hade tiden till han så skulle det ju vara praktiskt med en lekfarbror till Daisy så hon inte skulle behöva vara själv när jag ville iväg med Thor. Men ödet ville annorlunda, jag såg en annons om en tjej som sökte häst. Jag mailade, hon ringde upp, kom och tittade och sen var han såld riktigt fort.
Han bor inte långt härifrån så det känns mycket bra. Har dock inte fått så mycket rapporter om han, men inga nyheter är bra nyheter...
Så då blev det återigen problemet med att vi "bara" hade två hästar. Jag kikade på ponny, men hittade bara några få jag tyckte var intressanta, var och kollade på en, men den blev sen såld till en annan. Helt otroligt vilka människor man stöter på när man vill köpa/låna häst, skulle kunna skriva en hel roman om bara det, men för de som följt bloggen så vet ni ju ungefär vad som hänt ändå.
Det slutade med att vi åkte ner till mina föräldrar över en helg, tog med transporten och tog med oss en minishettis hem. Lilla Tamino som vi kallar för Timmy är nu 24 år och pigg som en 2-åring. Han älskar att springa och busa och hans energi verkar aldrig ta slut. Han älskar att arbeta och blir sur och tvär när han inte används.

Sommaren flög förbi i en rasande fart, ingen semester blev det i år heller, men vi har badat med barnen, åkt häst och vagn och haft det bra ändå. Har man inga pengar får man göra det bästa av det man har. Vi har ju fördelen att ha hästarna så man kan åka häst och vagn och ta picknick med sig. Vi har hittat en underbar badplats som ligger bara några kilometer hemifrån, nästan inga andra som badar där heller.

Hösten har varit tung, min rygg pajade ihop, gränsfall på diskbråck enligt sjukgymnasten jag fick komma till. Jag fick lyftförbud och Erik fick vara hemma en vecka, sen var min mamma här några dagar och några dagar fick Lovisa kliva upp tidigt och åka upp till sin farmor och vara där över dagen. Men sen var det bara att bita ihop och assistera Lovisa så gott det gick. Spjälsängen fick flytta ut och hon sover i vanlig säng med höga kanter. Hon fick även lära sig att sitta på vanlig stol vid matbordet eftersom hon kan klättra upp själv på dom.
Jag fick gå till sjukgymnasten några gånger och fick akupunktur, helt otroligt hur det kan fungera att sticka nålar i kroppen. Man ligger där och försöker slappna av medan man känner hur musklerna krampar.
Jag investerade i ett ryggbälte från Back on Track vilket har gjort att dagarna och nätterna gått att härda ut. Blev även en t-shirt som jag haft en del nätter när jag känt mig som sämst. Min rygg är inte bra, men den är bättre och inflammationen i musklerna är borta. Nu gäller det bara att jag ska få tid att träna upp hela kroppen så jag kan avlasta ryggen så mycket som möjligt så den inte går helt sönder.

Jag har fått inse att jag måste ge upp mitt nuvarande drömyrke för ett bra tag framöver. Vet inte vad jag ska göra istället, men hoppas komma till arbetsförmedlingen snart.

2010 avslutades på bästa sätt, julen firades med min släkt hos mina föräldrar och nyåret firade vi hemma med barnen och ett par mycket goda vänner. Barnen har fått tolka efter Timmy och åkt släde efter Thor, superkul tycker båda vuxna, barn och hästarna.

2011 då??
Vad har jag för förväntningar och planer?
Om en dryg vecka är planen att Lovisa ska börja på dagis, så jag ska få lite egen tid så jag hinner träna och söka jobb och så småningom förhoppningsvis börja jobba. Alternativet är att jag kommer börja studera, men till vad??

Med hästarna är planerna ganska klara.
Thor ska tränas i körning och ridning. Jag vill tävla brukskörning och dressyr i år och kanske lite hoppning också, fast jag tänker satsa mer på dressyren då han behöver det.
Timmy har vi redan ordnat sele till, nu ska vi se om vi kan ordna med vagn till han till sommaren, annars är planen att han åtminstone ska kunna följa med bredvid Thor ibland och kanske dra hem några vedpinnar. Han älskar ju att arbeta så jag vill inte bara låta han gå som sällskpa hela tiden även om det var tanken från början.
Daisy är det osäkert med, min tanke är att hon ska bytas mot en valack, men Erik är inte helt med på noterna längre. Men vi får se hur det blir.
Inga fler hästar ska bli i våran ägo, men under sommaren hoppas jag kunna låna hem en snäll valack som kan ridas av både barnen och oss vuxna.

Kaninerna har jag glömt, våra tre små dvärgvädurskaniner har blivit 1, två har dött och de ungar dom fick blev sålda allihop.
Jag köpte 3 stora kaniner av rasen belgisk jätte, dom börjar bli stora nu och om någon månad eller två ska dom få para sig så vi får en hel del ungar till sommaren. Dom är till salu i första hand, men blir det några över så blir det kaninstek till nästa jul har vi tänkt.

Lilla F som inte längre är så liten har fått börja rida, jag tycker det är jättekul att vi kan dela ett intresse och på så vis få göra något ihop bara hon och jag. Är inte bestämt än vart hon ska rida nu till vårterminen, men det ska vi lösa snart hoppas jag.
L spelar hockey och har läxor så han har fullt upp hela veckorna.

I år hoppas jag på att jag ska bli friskare och starkare i kroppen så jag ska orka mer med familjen. Vi har så kul när vi gör saker ihop, men det blir trist och tråkigt när jag inte orkar eller har ont.

Några nyårslöften har jag aldrig gett och gör det inte i år heller.

1 kommentar:

  1. Nej du har inte haft ett lätt år du heller Madde! hoppas 2011 har bättre saker att erbjuda, för oss alla!

    SvaraRadera