fredag 17 september 2010

Onsdagens hoppning

I onsdags var det hoppning på buskryttarnivå som gällde.

Jag sadlade Thor, tog med Daisy och så gav vi oss iväg. Had Daisy i grimskaft tills vi kom till skogsvägen, det var premiärtur att ha henne med. Släppte henne och hon följde Thors svans som ett klistermärke.
Lite trav och galopp på halvlång tygel för att värma upp, sen hoppade jag av och släpade fram lite grenar och en stubbe och gjorde ett "supertjusigt" hinder. Ja, det är ju funktionen som är viktig för våran del så det spelar liksom ingen roll hur det ser ut. Byggde först bara över halva vägen så Daisy inte skulle tvingas hoppa, men efter 3 hopp med Thor och en ivrig Daisy bakom så la jag upp så hindret täckte hela vägen. Jisses vad hon hoppade lilla fröken, roligt hade vi alla tre kan jag lova.
Thor var heltänd och jag var glad att jag red med pelham, annars hade jag nog fått ta i ordentligt ibland.

Frågan är vad jag ska ha för bett till helgen. Jag trivs bäst med det pelham jag har, det är en stång helt i gummi, går alltså att böja hur som helst. Känns bra att slippa metallen i munnen. Men jag vet inte vad de säger om den betslingen. Så jag funderar på om jag ska ta ett vanligt tredelat istället eller om jag ska leta upp mitt tredelade med mittdel i koppar och parerstänger på sidan.
Till körningen blir det vanliga stången, den fungerar bra och jag vill inte experimentera med det på tävling.
Men i ridningen så påverkar jag ju han mer med kroppen så där känns det mer okej att testa annat bett även om det är tävling.
Hoppas jag hinner rida han lite idag så jag kan testa en sväng. I värsta fall får jag göra det i mörker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar