lördag 25 september 2010

Thor - Allroundhästen

Han är så underbar pållen min! Vart vi än kommer så blir han omtyckt av alla och imponerar på dom flesta. Inte tror dom att klumpen min kan så mycket och kan röra sig som han kan.

Idag stod det hopptävling på programmet. Jättendals Ridklubb hade KM, jag har länge tänkt gå med i deras klubb och nu äntligen gjort det. Det var där jag var i torsdags och hopptränade.
Misstänkte att Thor skulle har träningsvärk idag då jag själv har det. Men han var superifn och fräsch och gick kanon från första stund jag satt upp. Blev lite väl framåt innan jag hann hoppa fram, men det ser jag som positivt hos honom.
Tog det lugnt på framhoppningen eftersom den banan var blöt och mycket tung för hästarna. Hoppade litet kryss tre gånger först, sen ett räcke på 70 och en oxer på 80, avslutade med det lilla krysset innan det var dags att promenera lite för att få tillbaka orken innan själva tävlingen.
Det var alltså KM och hinderhöjd 80 cm. Jag och Thor har inte hoppat så mycket innan, jo jag har ju hoppat en del, men det var några år sedan nu.
Men jag tänkte vi provar så får vi se hur det går.

Redan mot första hindret kände jag att han tvekade, men jag höll om han stadigt med båda benen och han hoppade trots slalomanridning. Tvekan höll i sig mot varje hinder, men jag fäste blicken i fjärran (upp med blicken) och höll om med skänklarna och gav han ingen annan väg än över hindret. Han tog sig över alla hinder, visst kom vi fel på en del, men han hoppade ändå. Var i 3 stycken men bommarna låg kvar. 7 hinder i grundomgången och vi var felfria!!!

5 tävlande var det och det var jag och en till som fixade felfri grundomgång. Omhoppning höjdes hindren till 90 cm!!! Jag som tyckte 80 var högt :O
Men endast 4 hinder så jag tänkte att vi provar. Det gick mycket bättre än jag trott. Nu visste han att jag skulle ha honom över hindren så han bjöd bättre även om han försökte tala om för mig att det var högt. Andra hindret kom vi helt fel på, han hoppade av alldeles för nära och rev, men jag var stolt ändå för han försökte ju trots att det blev fel.
Så 0+4 fel bev det och det räckte till en andraplats! Jag är superstolt över min allroundhäst, han visar talanger osm jag inte visste att han hade.

Nu tänker jag sätta som mål att försöka åka iväg och träna på banan åtminstone en gång varannan vecka, det behöver vi båda två. Nog för att det är bekvämt och roligt att köra vagn, men jag gillar ridningen också. Har nog en liten hoppryttare inombords som vill komma fram ibland :D

Imorgon hoppas jag vädret blir bättre så vi kan ta med barnen på vagnen en sväng.
Imorgon kväll är det visst styrelsemöte med Skogshästen fick jag reda på idag, tur jag inte var uppbokad så jag kan vara med trots kort varsel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar