torsdag 16 september 2010

Svågadalen - varning för lååååångt inlägg ;D

Vilken underar upplevelse det har varit. Första gången som Erik och jag är helt barnfria en helg sedan Lovisa föddes. Var ju självklart orolig för Lovisa, men det gick superbra hos farfar och farmor.

Helgen blev riktigt lång med lite sömn, men jag vaknade av mig själv varje dag innan väckarklockan ringde. Det började ju på fredagen, vi packade så mycket vi hann och såg till att vagnen var fixad, bl.a så hade ju skaklarna gått sönder och måste bytas vilket inte var helt enkelt. Tur man har en händig karl! Sen skjutsade vi upp Lovisa till Sörberge och stillade magarna med lite kebab.
Hem och packade det sista och fixade Thor. Lite väntan på medåkarna som skulle ta med släpkärra och ta vagnen med. Det tog en stund, men till slut var vagnen på plats på den för lilla släpkärran. Lastade Thor och så var vi äntligen på väg. Det hade börjat skymma och var riktigt mörkt innan vi kom fram.
Släppte Thor i en hage och sen gjorde vi oss hemmastadda i militärtältet där vi skulle få sova hela helgen. Helt undebart med värme från kaminen och trevligt sällskap.

Tiderna vi hade att passa var 8 på morgonen för frukost och genomgång av dagen, plus på lördagen var det middag vid 19. Annars var det så avslappnat som det bara kan bli.
Jag vaknade lagom tidigt på lördagen och passade på att borsta Thor innan frukost, jag vet att jag ibland kan ta tid på mig så hellre att jag själv står och väntar på andra tycker jag. Men det blev ändå att de andra fick vänta på mig, så jag blev lite stressad när jag skulle spänna för vilket resulterade i att Thor hoppade fram och tillbaka över skaklarna och vi fick göra om och göra rätt.
Iväg bar det i skritt, jag fick hålla Thor rätt rejält första halvtimmen, men sen hade han fått kämpa på bra i ett par uppförsbackar så då lugnade han sig och slutade nafsa hästen framför i svansen. Helt underbar natur och trevliga människor och hästar runt omkring. Dagen blev helt perfekt med god lunch och god stämning.

När vi kom tillbaka så var Thor rejält svett och slut, han fick sig en välförtjänt avsköljning och sen in i hagen för att beta. Det var lång tid kvar till middagen så jag passade på att smörja selen ordentligt och bandagerade Thors ben med lite arnikaliniment under. Ville inte riskera att han skulle bli kall och stel så han fick även ett tjockt ulltäcke på sig som han fick behålla över natten.
Efter en bra middag med superkul underhållning av en trubadur så tog jag och Erik en halvtimmes promenad med Thor så han skulle få igång blodcirkulationen lite igen.
Lite eftersnack i tältet och sen somnade jag som en stock.

Söndagen vaknade jag 6.15 och gick upp och borstade Thor och kollade benen och så tog vi en promenad. Hela helgen har jag haft han i enbart halsrem då jag tycker det är bekvämare än grimma så den inte behövs tas av när man ska tränsa. Så det var halsrem som gällde under vår promenad också, han går precis lika bra med den som med grimma. Gick iväg en bit p en grusväg och sen satt jag upp och skrittade tillbaka. Han är så gudasnäll min pålle, men nog skulle jag egentligen haft en hjälm på huvudet. En liten skada från tiden jag jobbade i Tyskland :(

När jag kom tillbaka dröjde det inte länge förrän det började droppa från himlen, jag var väldigt glad att jag stigit upp så tidigt. Frukosten var buffé och jag åt mig rejält proppmätt på fil, ägg och smörgås. Lite pep-talk från ansvarige och sen gav vi oss ut och trotsade regnet, hörde ingen som gnällde över regnet utan det var enbart positivt överallt, mycket härligt sätt att börja dagen på tycker jag.

Lördagen hade vi gått mellan Brännås och Ängebo och passerat genom Björsarv, en sträcka på ca 3,5 mil tror jag. Söndagen blev lite kortare, vi gick från Brännås och tog lunch vid Digerön. En helt uderbar rastplats vid älven, regnet hade slutat falla när vi kom dit, men eftersom det fanns plats att få in vagnen under tak så tog vi chansen. Lennart fixade brasa och bjöd på kolbullar, något som jag provat en gång förut och ogillat. De flesta åt en eller två, några avstod, jag åt 3 stycken = SUPERGOTT!!!!

En lång lunch blev det, men det passade både hästar och människor. Jag passade på att gå en kort runda med Thor så han fick värma upp lite innan det var dags att dra vagnen igen. Vägen tillbaka kändes kort sedan, Thor var riktigt pigg när vi kom tillbaka och hade gärna travat lite. Men eftersom han skulle stå en dryg time i transporten hem så avstod jag från lockelsen.
Vi packade ihop och åkte hem och där möttes vi av en glad liten tjej som inte alls var bekymrad över att pappa och mamma varit borta, det var som om vi varit borta 5 minuter bara.

Jag har lärt mig en hel del i helgen också. Bra planering är grunden för en lyckad tur. Jag har ju varit ute på två långritter/långkörningar förut och var liiiite förberedd. Jag tycker jag tog hand om min häst bra på söndagen åtminstone, blev några missar på lördagen då jag inte kommit på att han behövde värmas upp innan förspänningen.
Jag gillar ju att ha med mig en hel del saker och i helgen hade jag ändå packat snålt och använde allt jag hade med mig faktiskt.

Min lista på bra-att-ha-saker:
2 hinkar
borstar och hovkrats
benskydd
bandage med tillhörande paddar
svamp och svettskrapa
kraftfoder - även en fet häst kan behöva lite extra energi vid intensiv träning som det blir av en sådan här tur.
sjuklådan
liniment
handdukar
punka-på-burk för den som kör häst
regnkläder
täcke till hästen som transporterar fukten till utsidan och håller den kvar där.
Jag har säkert glömt några saker, men dessa saker tycker jag är verkliga MÅSTEN!

Sen ska man ju också tänka på att hästen ska vara tränad att orka hela vägen och se till att den är verkad/skodd inom rimlig tid innan. Thor blev skodd två dagar innan och det fungerade toppenbra, han har aldrig ömmat efter en skoning förut så jag chansade lite på att det skulle gå bra även denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar