onsdag 29 september 2010

Supernanny

Eftersom jag är hemma och mammaledig med en tjej som sover både förmiddag och eftermiddag på hyfsat bestämda tider så blir det lite tv som avkoppling på dagarna ibland. Jag har då valt att kolla på supernanny som jag tycker är både intressant och skrämmande.
Såg nyss ett avsnitt på tv4play och det var riktigt hemskt.

Mamman försökte uppfostra barnen med kramar och pussar och lät 4-årige sonen bestämma allt. De två äldre barnen fick anpassa sig helt efter lillebror och kunde inte gå ut och leka när de ville ens. Minsta dottern på 2 år hamnade helt i skymundan.
När pojken skrek så tog mamman upp han direkt och struntade fullkomligt i de andra barnen. För henne verkade bara pojken existera, allt gick ut på att hålla han på bra humör.
Pappan körde skrämseltaktik, men försökte ju åtminstone med lite uppfostran genom att visa att han inte tolererade vad som helst. Men tyvärr så resulterade det i rädda barn vilket ju också blir helt galet.

Genomgående i programmen tycker jag man kan se att barn med regler mår bra. Barn som får bestämma själva mår skit och det får hela familjen att må dåligt.

Jag hade en vän för några år sedan som sa att fostra barn var precis som att fostra hästar. Jag kan inte annat än hålla med, grundprincipen är densamma. Jag är mamma/matte och JAG bestämmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar