fredag 24 september 2010

Politik?

Jag har mycket tankar och funderingar, men inte så mycket kunskap.

Det mesta jag funderar över nu är hatet mot SD.

Det sägs att SD inte är något annat än ett gäng rasister. Man talar illa om SD och för en kampanj som man kallar "vi gillar olika".

SD fick ju ändå en hel del röster i riksdagsvalet. Är man emot SD så är man ju då emot deras väljare också antar jag? Vad kallar man det för då? För rasist är man ju bara om man röstar på SD. Alla som hatar SD då? Vad är dom? Folkhatare i allmänhet?

Nu har det visst startas en grupp på FB som kallas "Vi gillar lika". Det får mig också att fundera en del. Vill man att alla ska vara lika? Vill man inte att folk ska vara olika och ha sina egna åsikter?

Jag vet inte mycket som sagt, men ja har funderingar och åsikter om det mesta.

För min egen del så vill jag ha ett Sverige där jag kan leva i trygghet. Jag vill att vi Svenskar (som svensk räknar jag svensk medborgare oavsett vilket ursprung man har) ska ta hand om oss själva och börja "skita i vad andra tycker och tänker". Med det menar jag inte att man ska bli otrevlig och hänsynslös. Jag menar att vi måste se till att vi själva och vår familj mår bra först. Har man sen tid, ork och ekonomi över så tycker jag det är jättebra att satsa på andra. Med andra menar jag nu precis som det låter ALLA andra, det kan vara djur, andra människor, andra länder o.s.v.

Jag vill ha ett blandat Sverige, jag vill har folk från andra kulturer här.
Jag vill ha möjlighet att flytta till vilket land jag vill, vilket också innebär att jag önskar resten av jordens bfolkning denna möjlighet.

Jag vet inte vad invandrings- och flyktingpolitiken handlar om. För mig så är det en självklarhet att den som vill ska få flytta till Sverige.
Jag tror dom flesta kan hålla med mig på den punkten.

Det som jag tror stör (i alla fall stör det mig) är att man ser "invandrare" åka runt i fina bilar, ha fina kläder och strö pengar omkring sig. Pengar som man önskar man själv hade haft.
Ryktena säger att deras pengar kommer från bidrag, från våra skattepengar, eftersom de inte kan svenska språket och därmed inte har något jobb.

Men så finns det ju motsatsen, det finns hårt arbetande fäder som sliter för att få mat på bordet till sin familj, även dessa kallar vi "invandrare".

Jag tänker på Wilhelm Mobergs böcker. Vi svenskar har ju en gång utvandrat i mängder till Amerika då vi inte var nöjda med vårat eget land och trodde vi skulle få det bättre på annan plats. Av vad jag förstått så blev det inte alltid så.

För att summera ett väldigt luddigt inlägg så är min åsikt att folk gärna får invandra till Sverige. Man får gärna komma hit och bo och arbeta och bli Svensk om man nu önskar det.
Det jag INTE gillar är de som kommer hit och begår brott, de som stjäl och har ihjäl folk eller på vilket sätt man nu är kriminell.

För mig är saken ganska enkel. Bevilja svenskt medborgarskap till den som önskar, men ge dom en prövotid på kanske 5 år, är man bevisat kriminell inom den tiden så försvinner ALLA framtida chanser till svenskt medborgarskap.
Sluta vela om asyl eller inte. Kommer man från krigshärjat land så ge dom tillfällig asyl tills kriget är över. När/om kriget tar slut så kan man ifrågasätta om dom vill stanna i Sverige eller återvända till sitt hemland. Väljer dom då att återvända till sitt hemland tycker jag man ska ge dom hjälp så dom klarar sig. Väljer dom att stanna i Sverige så får dom fortsätta det liv dom byggt upp åt sig.

Arbeit macht frei!
Orden betyder hemskheter för många, men är egentligen sanna. Tyvärr är dom missbrukade en gång i tiden, men jag tycker inte det ska låta hindra oss från att använda dom. Varför ska vi i modern tid hindras av något en idiot gjorde för mer än 60 år sen??

Jag önskar arbete åt alla, för arbete föder oberoende och oberoende är lika med frihet för mig!

2 kommentarer:

  1. Det fanns inget luddigt i detta. Jag skulle tveklöst rösta på ditt parti om du startade ett.
    Allt i sin enkelhet, helt enkelt. Sådana självklarheter. Jag tycker verkligen som du. Det upprör mig till tusen att "folk" som inte gillar att SD blev invalda i riksdagen, reagerar så kraftigt....det är nästan skrämmande...."sorgetåg genom Stockholm på grund av det, det är läskigt. Hur långt ska det gå? Har vi ett politiskt inbördeskrig framför oss eller vad händer?
    Har vi inte yttrandefrihet i landet?
    SD har mycket bra att komma med...tycker det låter klokt att vi först och främst ska se efter våra egna och vår egen ekonomi, så att vi i det långa loppet kan hjälpa andra sedan.
    Nej jag tycker faktiskt det var bra att SD kom in i riksdagen.
    En ny Hitler tid tror jag aldrig att det kommer bli igen. Om det nu är det som "folk" är rädda för, och i så fall så tror jag det är de som är den största faran.

    SvaraRadera
  2. heter inte FB-gruppen "Vi gillar Olika"? Det hade jag iaf för mig...

    SvaraRadera