söndag 4 april 2010

Busgalopp

Idag har Thor fått röra sig igen.

Barnen ville rida och jag vill ju gärna uppmuntra dom att pyssla med hästarna så då måste de ju få rida också. Tog hem Oliver och Thor imorse och jag och barnen stod länge och borstade på dom.
Sen tog vi lunchpaus och en sväng ner till affären. Sen var det dags för ridning. Blev med sadel idag då jag tänkt mig att han skulle få sträcka lite på sig. L fick börja, Erik ledde honom och de travade några steg också. 3 duktiga pojkar. Sen fick F sitta upp, jag ledde henne och det gick jättebra, hon satt som gjuten i sadeln och strålade i hela ansiktet.
Sen kom Erik med hjälmen på och ville prova han också. Klart han fick göra det, ledde runt han också en sväng och mot slutet började han slappna av lite.
Sen blev det äntligen min tur. Jag tog en tur på grusvägen och det blev en hel del trav och galopp. Övade på att trava i sakta mak och att fatta galopp fån skritt. Han gjorde det jättebra, även om det blev fel galopp ibland. På hemvägen skrittade vi på lång tygel när jag helt plötsligt bad om galopp och manade på ordentligt. Det blev full fart och jag tror Thor hade lika kul som jag hade. Helt underbart att känna fartvinden och behöva torka ögonen efteråt för att det gått lite fort.
Red med hackamore och det fungerar faktiskt väldigt bra att rida Thor med det, han lyssnar bättre på det än om han har bett i mun och han går bra att ställa och göra ledande tygeltag. Är såååå sugen på att rida lektion, men vi får väl se när ekonomin tillåter det.

Lovisa har förresten fått sin tredje tand. Idag tittade den fram i överkäken. Får se om det är slut på ammandet nu, eller hur det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar