tisdag 13 april 2010

Öppna ögon

Mimmis bebisar har öppnat sina ögon igår eller idag. De börjar bli riktigt livliga också och är jättestora tycker jag. Tog ut dom ur boet och jisses vad de fick fart på benen. Men sen kröp dom ner under halmen igen.

Erik funderar på att hyra ut kaniner under sommaren, han hittade en annons där man kunde hyra kanin under sommaren för 900:- !?!? Då ingick bur, matskål och vattenflaska, mat och strö fick man stå själv för. Jisses vilka priser!!!!
Då är det ju billigare att köpa en kanin med bur från en djuraffär och sen när sommaren är slut så kan man ju låta djuret somna in om man vill, så har man buren kvar till ny kanin nästa sommar om man så vill. Brutalt kanske, men nog finns det kaniner i överflöd??

2 kommentarer:

  1. man skaffar inte en kanin för att sedan ta livet av den.
    Har hyrt kanin till barnen i 2 somrar och det var en jättebra lösning.
    Skulle aldrig köpa en för att sedan ta livet av den och sedan skaffa en ny nästa år.

    SvaraRadera
  2. Min nästa fundering är vad som görs med alla kaniner på vintern?? Visst en kanin kostar inte mycket i foder, men ska man ha 30 stycken så börjar det kosta.
    För egen del så tycker jag att det vore ganska praktiskt att ha kaniner som jag avlar på, hyr ut under sommaren och slaktar till vintern. Det måste ju vara bästa sättet att tjäna pengar på.
    Men NEJ jag skulle inte göra så i verkligheten. Men tanken flyger iväg ibland.

    De som hyr ut kaniner under sommaren kan inte annat än gå med förlust. För att kunna hyra ut en kanin så ska den ju vara hanterad och helst kunna gå i koppel också, det är inget man lär en kanin på några timmar. Det ligger alltså en hel del jobb bakom, plus uppfödning av kaninen. Sen ska kaninen ha mat nästa vinter och underhållas i hantering för att man ska få inte några futtiga kronor under sommaren.
    Riskerna är ju rätt stora också! Kaninen kanske rymmer eller dör eller blir misskött. Man kanske blir lurad så att man inte får tillbaka vare sig kanin eller bur, eller så får man tillbaka en vanskött kanin i en trasig bur??

    Nä, hyra ut djur är inget jag någonsin kommer göra hoppas jag. Känns inte som det skulle fungera för min del.

    SvaraRadera