måndag 8 november 2010

Brukstävlingar Lögdö Bruk, Bergeforsen 2010

Då jag inte hade möjlighet att tävla inom mitt eget län så passade jag på att vara med när grannlänet arrangerade brukstävlingar. Närmare hemma och så får man ju chansen till nya bekantskaper.

Regnet strilade mer eller mindre hela dagen och vi var riktigt dyngsura när vi åkte hem. Men dagen bjöd också på solsken både vad gällde väder och sinne.
Banorna var enormt bra, långa sträckor och gott om plats mellan hindren.
Stort plus för kunnig funktionär vid selkollen! Alltid bra att få selen kollad av någon som är bättre än en själv. Annars blir det ju lätt att man fortsätter ha selen som man alltid haft den trots att lädret tänjer sig och hästen minskar eller ökar i omfång.

Brukskörningen var först på schemat och jag var riktigt nöjd med vår insats. Jag har tävlat förr och hade för dagen som mål att inte bli utesluten i något moment. Vi har förut haft störst bekymmer med backningen, men idag så fungerade det väldigt bra för oss. Vi hade lite otur med ena halten att vagnen rullade förbi markeringen, men det är sådant som händer och inget att hänga upp sig på.
Som kusk gör man väl alltid några missar, åtminstone gör jag det när jag tävlar och är nervös så det räcker för fler. Mitt största misstag var att vända mig bakåt när jag körde mellan konerna, det fick min häst att väja och i funktionärernas ögon såg det nog ut som han väjde för nästa hinder när han bara försökte fundera över vad hans matte ville.

Bruksridningen hade jag samma mål som i körningen, att gå igenom alla stationer utan att bli utesluten på något moment. Jag var nervös och regnet började ösa ner och eftersom jag glömt att man ska backa med hästen även vid ridning så var det ett moment som strulade ordentligt. Men vi försökte och jag tycker vi gjorde bra ifrån oss på alla momenten.

Nu vet jag vad vi behöver öva mycket på och vad som enbart behöver finslipas.
Jag ser bukstävlingarna som en chans att se hur pass mycket bättre vi blivit sedan sist, för alla har väl som mål att bli bättre hela tiden.
För egen del kunde jag konstatera att jag och min häst känner varandra rätt väl nu och att vi blivit mycket bättre sedan sist vi tävlade för några år sedan.

Jättekul att få se så många duktiga ekipage på bruksridningen, lugna ryttare med vältränade hästar var vad jag såg. Det värmer gott i hjärtat när jag får se hur människor med lugn och trygghet leder sin vän förbi och över läskiga saker.

Tyvärr var det inte så många deltagare på brukskörningen så jag hann inte med att se mer än ett annat ekipage. Men trevlig stämning mellan kuskarna och det är det som gör att jag älskar dessa tävlingar så mycket.

Jag hoppas jag kan vara med nästa år igen. Många blir nervösa när de ska tävla DM, men själv försöker jag se det mer som en träning. Just för att det ju inte finns så många tillfällen till träning så är det helt okej att vara med på DM och träna tycker jag.

/Madelene Lundberg och Thor, Gävleborgs län.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar