lördag 20 november 2010

En bra dag trots allt

Efter lite funderingar så bestämde jag mig för att stanna hemma med bonusdottern idag medan Erik tog med sig Lovisa och åkte med L för att han skulle spela hockeymatch. Det blev väldigt lyckat för alla tror jag.

Jag och F somnade om en stund och sen åt vi pannkakor till lunch innan vi gick ut till hästarna. Lilla F som är fem år vräkte i sig fem dinkelpannkakor!!! Själv orkade jag 3.
Vi tog in Timmy och borstade och han ville allt annat än stå still. Vi som är vana att bara ha grimskaft i marken, fick binda upp han på båda sidor. Men då stod han snällt och vi borstade och F kunde själv lyfta hovar och kratsa. På med sadel, men tränset var på tok för stort och bett saknas så vi satte tyglar på grimman istället.
Vet inte om jag råkade skrämma F litet, för hon satt upp och sen var hon livrädd, ville inte rida något idag. Så vi tog en promenad till lilla hagen där vi testade att longera han lite. Han travade och galopperade runt oss, lät han välja gångart själv då han var så snäll och gjorde det vi bad om. En bakutspark blev det, han varkade gilla att röra på sig. Fick F att sitta upp en gång när han stod still, men hon tordes inte skritta. Men det har vi tid till sen när vi alla lärt känna vår lilla pojke ordentligt.

Så vi gick tillbaka med Timmy, jag tömkörde han lite och han gick mycket bra trots att jag bara hade grimma och tyglar. Jag tror han kommer vara en härlig körhäst, vi måste bara hitta en lagom sele och vagn åt han.

Borstade av Thor och så tränsade vi och tog en tur barbacka till stora hagen, helmysigt att få sitta till häst igen. F var helt lugn där hon satt framför mig. Thor var pigg och glad och trampade på med rejäla kliv.

Sen fyllde vi vatten, mockade och gav hästarna lite mat innan vi gick in i värmen.

Till middag idag bjöd älsklingen på troligen det godaste kött jag någonsin ätit!! Vi stekte biffar av köttet vi fått av grannen, älgkalv alltså. Så otroligt gott! Barnen gillade det också, bonusbarnen åt bra och Lovisa hon skrek efter mer och åt tills det tog slut. Hon brukar äta kött bra, men idag ville hon inte sluta äta!

Lite tv och sen lite sällskapsspel med barnen och nu film med älsklingen. En helt perfekt dag!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar