torsdag 11 mars 2010

Jerält sjuk!

Jo, det är felstavat i rubriken med flit. Det är bonussonen som alltid säger jerält istället för rejält. Lite kul tycker jag så jag har själv börjat säga så. Fast självklart inte så barnen hör, är ju bättre d lär sig de rätta orden innan man gör "knas" av dom.

Hade ju magsjuka för två veckor sedan, men den gick över på en dag. Blev då förkyld istället och hade feber i 4 dagar, sedan har jag haft en jobbig hosta som inte velat ge med sig.
Så i tisdags kväll var jag på styrelsemöte för skogshästen. Ett mycket trevligt och givande möte, men helt plötsligt börjar jag skaka i kroppen och huvudet känns som det ska sprängas, någon typ av feberfrossa misstänker jag. Fick 2 paracetamol innan jag började köra hemåt, men de hjälpte inte alls. När jag kom hem ville jag bara lägga mig ner och gråta, hade feber så det räckte till flera och skakningarna i benen hade gjort att jag hade så ont i mina knän att jag knappt kunde gå. Gick bara in till sängen och la mig direkt jag kom hem.
Kunde inte somna heller så vid midnatt var jag upp och tog tempen, 38,6 låg den på då. I med lite starkare tabletter och så tillbaka till sängen. Vid 2.30 tiden hade febern sjunkit till 37,1 (Jag brukar ligga UNDER 37) och jag somnade strax efter 3.
Onsdagen var jobbig på alla sätt och vis, jag hade feber, svårt att svälja och Lovisa var hård i magen och skrek varje gång hon försökte bajsa.
Ringde vårdcentralen och de ville jag skulle komma in. Men jag kände att jag inte orkad köra bil. Fick skjuts av grannen in, men han kunde inte följa med in tyvärr. Att bära Lovisa i bilstolen blev för mycket och jag orkade inte ända fram till väntrummet innan jag blev tvungen att ställa ner henne och luta mig mot väggen och vila en stund. Då fick jag snabbt uppmärksamhet från alla håll, 3 "vårdare" kom och hjälpte mig till en brits. Lovisa tog de hand om och läkaren kom med en gång. De tog blodprov och halsprov, temperaturen var då 38,7 (men då hade jag ju rört mig också så då stiger den ju lite).
Läkaren kommer glädjestrålande in och meddelar att provsvaret var POSITIVT!!! Jag kunde för mitt liv inte förstå vad som kunde vara positivt med ett provsvar. Men han menade att det var bra att det var halsfluss för det går att bota med penicillin. Så det måste jag ju håla med om att det är bra att veta vad felet är så att man kan behandla det. Fick sen invänta Erik, eftersom jag inte orkade ta hand om Lovisa själv så ville de att han skulle komma och hämta mig. Sen fick vi stränga förmaningar av läkaren att jag INTE fick vara hemma själv med henne, så Erik blir hemma resten av veckan.
Fick en starkare sort penicillin än den vanliga kåvepenin. Läkaren menade på att jag hade halsfluss lite för ofta och att jag varje gång fått en extra dos för att bli av med den. Så han tänkte först att jag skulle få dubbel dos, men eftersom den kan vara riktigt elak mot magen så fick jag en annan sort istället som är starkare men utan biverkningarna som kåvepenin har.

Så det blev en tablett när vi kom hem och så en till på kvällen (enligt läkarens ordination). Men trots att jag nu tagit en till på morgonen (plus två panodil varje gång) så har inte febern gett med sig.
Jag är dessutom trött och svag då jag inte ätit något sedan i tisdags, men förhoppningsvis ska jag börja kunna äta lite idag, har hittills fått i mig lite drickyoghurt och lite salta chips. Så nu hoppas jag på att få ner lite soppa till lunch och att febern kan börja ge med sig snart.
Våga åtminstone hosta lite idag, när jag gjorde det igår så kändes det som någon slog mig i pannan med en hammare samtidigt, riktigt ont i huvudet gjorde det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar