lördag 12 juni 2010

Daisy

Denna dag blev inte alls som jag väntat mig. Jag vaknade strax efter 7 och klev upp före åtta och gick ut för att fånga in en kanin som rymt. Passade på att fixa gräs åt alla kaniner och tur var väl det för sedan har det regnat och regnat och öst ner hela dagen.
Bestämde oss för att baka lite idag. Men insåg att vi hade slut på en hel del saker så det blev ett besök hos ICA. På hemvägen ville Erik kolla till hästarna så vi åkte dit för att kika på dom genom bilfönstret.
Men där var 4 hästar i hagen!!!!! Bredvid Frezia stod en fölunge, dyngsur av regnet och huttrandes. Jag sprang efter grimma samtidigt som jag ringde grannen som lovade att komma och hjälpa. Erik åkte hem efter en annan bil då vi omöjligt kunde tvinga nyfödda fölungen att gå nästan en kilometer i hällande regn. Jag la min jacka om fölungen och stod och höll om den för att ge den så mycket värme som möjligt.
Grannen kom och tog Frezia, sen kom Erik med bilen och vi lastade in fölet i bagaget, jag satt med lillan hem och grannen skulle komma efter med Frezia. Väl hemma så började jag torka fölis med handdukar och fick henne ganska snabbt hyfsat torr. Började fundera över vart grannen tagit vägen och jag slet fram en cykel med lite dåligt med luft i däcken och gav mig iväg. Jo, Frezia hade slitit sig och sprungit in i hagen igen. Oliver hade smitit ut i samma veva och grannen hade snurrat runt i diket och tappat glasögonen.
Tog med mig Frezia och grannen och gick hemåt och det gick bra, förutom att hon stannade ibland för att gnägga och kolla efter fölungen. In med Frezia till fölis, fyllde på med halm och gav Frezia lite kraftfoder. Grannen och Erik for iväg för att hämta hö medan jag gick in för att få trötta lilla Lovisa att sova. Hade dåsett att fölungen diade ordentligt och bajsade. Frezia fick täcke för att torka fortare och fölungen hade jag frotterat torr så gott det gick.

Fixade sen med övervakningskamera och vatten och annat småpyssel med kaniner också. Fick sen besök av svärföräldrarna som tagit med två av Eriks syskonbarn. frezia visade stolt upp sin bebis, men blev lite orolig när vi var så många. När jag var själv med henne var det dock inga bekymmer att få pyssla med fölungen eller kolla juvret.
Började bli lite ervös över efterbörden som inte kommit ut ordentligt och bestämde mig för att ringa veterinären. Frezia hade ju stressat upp sig rejält när vi hämtade hem dom så jag trodde ju inte att det skulle räcka med motion och mer stress, men jag gav det en halvtimmes försök innan jag gick in för att ringa veterinären och be denne komma samt ge Lovisa mat (ammar ju fortfarande morgon och kväll).
Veterinären kom och Frezia fick dropp och efter en halvtimme ungefär så kom äntligen efterbörden ut. Den såg hel och fin ut så förhoppningsvis är det ingenting kvar, men hon ska få penicillin och finadyne några dagar ändå.
Jag lär sova gott och hårt inatt :)

Daisy ska underverket heta!

4 kommentarer:

  1. Det blev ju en dag att minnas för lång tid framöver :)
    Applåd och bugningar till er granne som verkar vara toppen på att ställa upp - såna är ju ovärderliga...

    / janita

    SvaraRadera
  2. Grattis till lilla fölungen! Skönt att bägge två verkar må bra nu, efter den ngt påfestande starten!

    SvaraRadera
  3. Bilder på sto med föl och Belgiska jättar önskas snarast....;)

    SvaraRadera
  4. Vilken överraskning ni fick då... som heter duga.. =) Härligt med hjälpsamma grannar.. Guld värt. Ska bli kul att se den lilla växa upp..
    Kram o lycka till !

    SvaraRadera