torsdag 11 april 2013

Flyttstädar

Jag ska ju sälja gården och ska väl förhoppningsvis snart ta reda på vart i landet jag ska flytta. Blir beroende på var jag får jobb någonstans tyvärr, får inte styra så mycket själv över det.
Har börjat röja igenom köket och städa skåpen som inte är så rena enligt mig.
Jag lider fortfarande av min "arbetsskada" efter jag jobbade på hotell, jag ser skillnad på om det SER rent ut eller om det ÄR rent. Nu jobbar jag för att det inte bara ska se rent ut, det ska vara rent!

Jag har upptäckt att jag har lätt för att få jobb, dock är det då jobb där det inte fungerar med Lovisa. Jag vill kunna lämna henne på dagis, sova med henne och finnas när hon somnar och varje gång hon vaknar oavsett vilken tid på natten det än är. Jag vill hon ska känna sig trygg med att jag finns där för henne. De veckor som jag inte har Lovisa kan jag ju jobba dygnet runt, det spelar mig ingen roll. Men eftersom jag bara kommer ha henne halvtid så vill jag verkligen ha tid med henne då. Hade ju varit toppen om jag kunnat jobba lite mer än heltid de veckor jag inte har henne och så lite mindre än heltid när hon är hos mig. Men var hittar man ett sånt jobb?
I den branschen jag jobbar så är det mest "grisepass" där man börjar eller slutar mitt i natten, en del på helger och mycket nattetid. Ska jag bli tvungen att byta yrke? Jag vill ju det egentligen, men ska jag satsa på det jag egentligen vill jobba så är det först 3 års studier på heltid vilket inte känns så lockande just nu. Jag vill få rätsida på ekonomin först, bort med alla lån och kanske skaffa en buffert på banken. Det kommer nog ta ett tag, men jag tror jag måste härda ut med det dessvärre.
Finns liksom inga genvägar till en stabil ekonomi.
Nog kan jag drömma om en lottovinst eller skoja om att jag ska träffa någon som är rik. Men jag vet innerst inne att chansen att det ska hända är minimal.

Å andra sidan så blir man ju inte lycklig av pengar. Det som betyder mest för mig just nu är att min dotter ska ha det bra, hon ska känna sig trygg och veta att jag alltid finns där för henne, att jag ser henne och alltid har tid för henne. Det är inte lätt, men jag tror jag har lyckats ganska bra ändå hittills.
Får jag välja en sak åt mig själv, så väljer jag att ha tid att umgås med hästarna. Jag har ju ingen egen häst för tillfället, men innan året är slut kommer jag troligen ha en egen igen, eller en lånad kanske.

Tänk om man visste hur framtiden skulle bli, skulle man vara nöjd då? Jag tror aldrig man blir helt nöjd. Jag gillar att planera saker, men jag tycker nog mer om att göra saker spontant, att dra iväg och inte veta vad som ska hända, vad man ska göra å så.

Min dröm just nu är att jag ska hitta ett jobb jag trivs med, ett bra hus till mig och Lovisa och en bra förskola där jag kan känna mig trygg i att Lovisa får det bra när jag måste jobba.
I framtiden vill jag nog ha egen gård igen, med hästar, katter, höns och kanske lite andra djur.

Jag har nog börjat ge upp drömmen att hitta någon karl som klarar av mig, jag vet att jag inte är lätt att leva med och jag är nog rätt stark som person och vill klara allt själv. Samtidigt vill jag bli omhändertagen och omhuldad, men inte känna att jag blir det för att jag inte klarar av saker. Något jag retar mig enormt mycket på är om någon säger åt mig att "men det kan ju inte du". Jag kan ALLT, en del saker är svårare eller tar längre tid, men jag är envis och har många tokiga ideér och har hittills inte stött på något jag inte klarar av.
Jag kan tänka mig att de flesta karlar vill vara "stora å starka" och vara den som fixar det tunga och jobbiga. Men jag byter gärna olja på bilen, skottar snö, kör traktor och gör annat "karlgöra" medan jag gärna skulle ha någon som kunde fixa inne med att städa, diska å laga mat. Hittills har jag inte hittat någon karl som klarar av det, för samtidigt som jag vill ha en karl som klarar av det dagliga hushållet så vill jag ha en som jag kan krypa in i famnen hos och gömma mig när livet blir tufft, någon som tar hand om mig de dagar jag inte är så stark som jag brukar.
Kanske har jag för höga krav? Men jag har insett att det är MINA krav, hittar jag inte den där som jag tycker är "perfekt" så inte ska jag behöva nöja mig med någon annan, då klarar jag mig bättre själv.

Jag har en hel del vänner som istället kan hjälpa mig, en del har funnits länge och en del är nya. Alla betyder så mycket för mig och jag hoppas verkligen alla kommer stanna även om jag ibland är dålig på att hålla kontakten med dom.

Nu ser jag fram emot kvällens träning i tömkörning, alltid lika lärorikt att ha lektion för Eva, hon ser ALLT man gör. Först ska jag och Lovisa hinna med att handla lite och sen kanske vi även hinner mocka och fixa lite i stallet. Kanske har det kommit några fler lamm också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar