fredag 19 februari 2010

Krabat

Tänkte jag kunde ju skriva lite om min lilla plutthäst.

Det som hänt nu nyligen är att han varit utlånad på prov, sedan skulle de ha fått ta honom på foder innan försäljning. Men hade jag vetat hur han skulle få det så hade jag stoppat det och talat om att det inte skulle fungera, men nu blev det som det blev.
Jag ifrågasatte när jag var och lämnade honom om han skulle stå ensam, vad jag förstod av svaret så skulle han stå själv någon dag eller två då de inte pratat med tjejen där deras andra två hästar står. Notering alltså att de redan har två hästar och borde veta att hästar är flockdjur och inte gillar att vara själva.

När han gått en vecka ensam så ledsnade han och drog genom staketet, ut på E4:an och längs med den en kilometer ungefär innan han blev fångad av en bilist som stannat vid macken. Detta hände i onsdags kväll, jag fick ett sms igår (torsdag) morse om att han rymt, men var infångad och nu stod i ett annat stall. Eftersom jag själv då låg i magsjuka och varken kroppen eller knoppen mådde bra så antog jag att jag fick sms:et bara för att få veta vad som hänt. Men på eftermiddagen så ringer dom och vill att jag hämtar hästen. Talar om att jag har magsjuka och inte kan åka på en gång, men att jag kan ta det nästa dag (idag). Det var helt okej för dom, men Krabat skulle få stanna inne tills han blev hämtad.
Bara att ringa grannen som alltid ställer upp på mig och hästarna. Han kom imorse, vi tog hans bil och han körde, mycket skönt för mig eftersom väglaget var lika med is överallt. Lastade in Thor och åkte, väl framme så öppnade vi transporten, Thor gnäggade och Krabat nästan kastade sig in i transporten till kompisen.

Jag förstår inte hur man tänker? Klart en häst kan gå själv ibland, klart en häst ska kunna vara själv medan kompisen är iväg på motionering eller tävling eller sådant. Men att planera att en häst ska gå själv?? Speciellt en ung häst?? Jag förstår det inte...

Vet inte hr jag ska göra med Krabat nu, men alternativen som jag väljer mellan är att:
1. Rida in honom under våren och sälja till sommaren.
2. Lämna iväg till försäljningsstall där de får rida in honom och sälja.

Vet inte vilket alternativ som blir bäst, men jag behöver ju inte bestämma mig på en gång.
Vill ju helst att han ska få en chans på tävlingsbanorna, gärna fälttävlan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar