fredag 5 februari 2010

Pratat med kirurgen

Ja, inte var det något han sett som jag inte redan visste...

Det syntes tydligen på magnetröntgen att det fanns vätska kvar under huden. Så jag ska in (förhoppningsvis för sista gången) och få såret öppnat och spolat (under lokalbedövning). Är inte ett dugg sugen på att åka in, men är ju tvungen om det ska bli bra någon gång. Vet exakt hur ont det gör att få en spruta med lokalbedövning, det gör så ont att jag gråter. Vill inte, vill inte, vill inte... Men å andra sidan så är det en smärta som är över på några sekunder, så det är hanterbart. Bara att se till att Erik kan följa med så ska det gå bra.

Har fått antibiotika utskrivet som kirurgen tyckte jag skulle börja ta om det börjar göra ont. Så den är uthämtad och första pillret är redan taget. Har ju haft ont lite igen och ätit piller sedan i onsdags så det känns som det är lika bra att peta i sig antibiotikan, så kanske jag slipper de starka smärtstillande?

Skulle ju lastträna Krabat idag, men det kom lite för mycket snö igår så ekipaget (bilen o transporten) är inte framskottade riktigt än. Men jag tror det kommer gå bra imorgon, kanske får han flytta imorgon i så fall. Ska höra med M som ska ha honom hur hon vill ha det.

Tyckte jag såg spår av lus på Frezia så jag tog det säkra före det osäkra och har klippt henne under manen och sprayat sebacil och så fick hon en dos "perfect" (insektsmedel som även fungerar mot lus). Ska ge de andra varsin dos "perfect" och hoppas att det är falsklarm. Troligen bara jag som är nojig, men ibland för man vara det.

Lovisa har fått börja prova på lite annat än bara bröstmjölk och välling nu, hon har ätit välling i 2-3 veckor nu och brukar få en flaska (2 dl) om dagen. Har provat ge päronpuré och det tyckte hon jättemycket om. Idag köpte vi päron-mango och det gillade hon från första stund, ville bara ha mer och mer =)
Känns verkligen ibland som att man har en liten apa som man ska lära olika konster :S Hon ska lära sig äta riktig mat, att prata, krypa, gå, använda kroppen på alla sätt och tusentals andra små saker som man inte tänker på att hon lär sig. Hon verkligen ÄLSKAR sin gå-stol, det lyser om henne när hon tar sig bakåt och hon skrattar och är så nöjd nästan jämt.
Sitta utan stöd kan hon göra i en timme utan bekymmer, hon brukar även sitta upp i vagnen inne medan jag kör omkring på henne, mycket smidigare för min kropp att köra omkring henne i barnvagnen än att bära omkring henne hela tiden.
Tyvär har vi haft alldeles för kallt på golvet så hon har spenderat väldigt lite tid på mage, men det försöker vi ta igen nu och jag hoppas hon ska börja lära sig krypa snart. Fast å andra sidan så känns det väldigt bra när man lämnar henne på en plats och vet att hon inte tar sig därfrån.
Ikväll stod hon upp i sängen (lutad mot mig såklart) en bra stund, hon börjar få bra med muskler överallt i kroppen.

Har förpassat storlek 74 till minnenas värld, nu är det storlek 80 som gäller för lilla damen. Hon växer så snabbt och vi har så otroligt mycket kläder att hon inte hinner prova alla ens. Hittills har vi köpt några par strumpor och en overall åt henne, allt annat är ärvda kläder eller presenter. Lär väl bli lite mer kläder när mina föräldrar kommer hem från Thailand, har beställt foppa-tofflor åt bonusbarnen och skor av något slag till Lovisa. Så får vi se vad det blir för kläder som min mamma hittar. Hon bara älskar att shoppa kläder, speciellt åt andra och speciellt när det är billigt. Största problemet är väl att få med allt hem i resväskan ;D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar