söndag 21 februari 2010

Sjukstuga och Södergök

Idag är vi sjuka allihopa.

Jag var ganska pigg i fredags, mådde lite dåligt igår morse, men ville på årsmötet med FNH så vi drog iväg. Ett misstag, men sådana gör man ibland. Min feber blev värre och hemresan blev jättejobbig. Kvällen var hemsk, men efter ett par tabletter (mer snurr) så blev det lite bättre, hade även börjat få ont i halsen, men det släppte med lite kall vätska. Fick sova ganska bra under natten och vaknade mycket piggare. Har dock fortsatt med feberdämpande så jag är ju inte feberfri, men jag orkar vara uppe och ta hand om övriga familjen.

Erik har nu drabbats av magsjukan han också, så han ligger i sängen och mår skitdåligt stackarn. Så han blir hemma från jobbet imorgon.
Bonusdottern har haft feber sedan i fredags, börjar kännas lite bättre idag tycker jag, men även hon blir hemma imorgon. Men hon har "bara" feber, inget magont eller ont i halsen. Hon hostar visserligen hela natten, men inte alls på dagarna?? Hon äter lite mindre än vanligt, men är pigg och glad hela tiden tycker jag, sov rätt mycket igår och idag tillbringar hon dagen i tv-soffan. Verkar rätt nöjd över att få vara inne och mysa framför brasan.
Lovisa är inte pigg hon heller, har varit lite varm (tror jag, lite svårt att avgöra då jag själv har feber) och nu verkar hon vara lite trög i magen. Fick en alvedon för en timme sen ungefär och sover nu i barnvagnen. Hon kräktes pyttelite igår, men äter som vanligt och sover bra ändå.

Igår då? Jo, då var det årsmöte för FNH Gävleborg, med riksordföranden Kåre Gustavsson som gäst och föreläsare. Ett mycket bra möte, trots att det var lite väl tyst ibland, men det känns mer hoppfullt inför framtiden. Hann tyvärr inte stanna och se filmerna som Kåre hade med sig, men förhoppnigsvis får vi ta del av dom på annat sätt en annan gång. Första filmen hann jag se lite av, det började med hingstpremiering i Umeå från 1964. Hoppas verkligen jag kan få se mer en annan gång. Men med lite tur så överförs filmerna till DVD och sparas till framtiden.

Idag har jag fått kämpa på ute, först koppla värmarkabeln till traktorn så den kunde användas när jag skulle få hjälp ut med en hösilagebal sen (tur man har bra kompisar).
Sen lite vatten och hö till hästarna och så en titt till kaninerna. Men där upptäckte jag att södergöken varit på besök inatt =(
Båda kaninhonorna hade fått ungar, den ena hade boat och låg och värmde sin bebisar så jag la fram en morot och fyllde vatten åt henne. Den andra var lite förvirrad, hon hade inte boat och eftersom hon bor i en jättebox med betonggolv så hade det blivit att ungarna låg utspridda på betongen och hade frusit ihjäl. Inga mammakänslor alls hos henne, men jag misstänker att hon kände sig otrygg i den stora boxen =( 6 stycken små "råttor" fick jag ta hand om. Vet intehur många bebisar det är uder den andra honan, men det visar sig väl om någon vecka när man kanske får börja gräva lite i boet.

Både glädje och sorg idag alltså =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar