onsdag 17 februari 2010

Vilken ände börjar man i?

Det har hänt så mycket sista två dagarna att det känns som det gått flera veckor.

I måndags kväll fick sambon dra iväg och jobba hela natten. Jag blev ensam med barnen och det kändes nervöst. Men bonusbarnen sov så gott i sina sängar så det gick ju jättebra
Vaknade tidigt på tisdag morgon och hade svårt att somna om innan sambon kommit hem igen och fått med sig barnen till skola och dagis. Sen var det ju bara till att kliva upp tidigt då jag skulle med Thor och Vittra till hovslagaren. Grannen G kom och hjälpte till och följde med så jag slapp vara ensam. Känns alltid bättre att ha någon med ifall det händer något. Är ingen höjdare att åka själv med två hästar och bebis. Lastningen hemma gick bra, Vittra halkade lite på luckan men då passade jag på att be henne gå framåt så det gjorde hon utan att "tänka sig för". Lugnt och stilla i transporten hela vägen.
Vid urlastningen så halkade Thor, men ingen skada skedd då heller.
Vittra fick bli verkad först och det gick ganska bra, första gången hon var med till smedjan och hon skötte sig superbra. Sen fick hon stå och vänta länge medan Thor fick nya skor, blev lite otålig men skötte sig jättebra, är supernöjd med henne.
Blev en liten miss när hovis skulle verka strålen på Thors vänstra framhov, kniven var felvässad och skar inåt istället för utåt så det blev en rejäl grop och blodet rann friskt. Men ässjan var igång och en hästsko var varm så han brände ihop det. Stackars Thor måste ju ha tyckt det gjorde jätteont, men han stod nästan helt still och jag är jättestolt över honom. Inga bekymmer sedan när hovis skulle fortsätta med skoningen.
Hem igen med hästarna och då var jag ganska trött så Lovisa och jag pausade i sängen ett tag. Sen fick jag åka ner och handla helt själv, sambon var hemma med alla barnen. Jätteskönt med en liten stund för mig själv. Åt tacos till middag, fast med kyckling istället = supergott. Köpte paprika till och tog tillvara på alla frön så förhoppningsvis blir det paprikaplantor i sommar.

Fick ont i magen under kvällen, tror det berodde på att jag varit nervös inför idag. Det släppte efter vi varit hos kirurgen idag.
Morgonen idag började med att grannen G kom och tog med sig Hampus. Känns jättebra att han hjälper till med sådant, han har varit slaktare innan han gick i pension och är en riktig djurvän. Jag tror man måste vara djurvän för att kunna jobba som slaktare, men den diskussionen ska jag spara till en annan gång.

Sen vilade jag i sängen medan Lovisa sov en timme. En snabb dusch och så iväg till "byn" (Hudiksvall). Först samtal med psykologen, mest pratade vi om Lovisa idag.
Sen blev det lite shopping på Överskottsbolaget innan vi hastade till sjukhuset.
Kirurgen kikade lite och jag fick visa var jag hade ont då han hade lite svårt att se det på en gång (måste ses som positivt att det inte syns, antar jag).
Sen blev det lokalbedövning, först stack det till och sved lite och det var lite jobbigt, men sen när han fortsatte så gjorde det så ont att jag slutade andas och skrek av smärta. Fy f*n vad ONT det gjorde!!! Tog en stund innan jag kunde börja andas normalt igen, fick verkligen tvinga fram andetagen till en början. Tur man har människor runtomkring som påminner en om att andas.

Sen var ju känseln borta så jag kände inte när han snittade upp såret igen. Fick en kompress mot såret och så var det liksom klart för idag. Nu var jag ju beredd på vad som skulle hända så jag var inte lika skakad efteråt som jag var förra gången. Fick höra idag att nu var det bara en väldigt liten "abscess" som han tog bort, den var stor som en ärta idag. När jag opererades i höstas så hade den varit i storlek hönsägg!!!!!! Inte undra på att det tagit lång tid att läka och att jag har haft så jä*la ont.

Väl hemma så ville jag ta bort kompressen, fick ställa mig i duschen då den fastnat lite, gjorde ändå ganska ont att ta bort den, men bättre ha det gjort medan jag hade lite bedövning kvar. Det rann rätt friskt med blod då, men nu har det lugnat sig lite. Jag har ONT, men har å andra sidan inte ätit några tabetter sedan 06 imorse. Så det får bli lite painkiller innan läggdags nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar